| Av |
Innlegg |
md
Ble Medlem: 04 Jul 2010

|
|
Hei kjære godtfolk!
Jeg har en stund nå lekt litt med tanken på å invistere i eget utsyr, men har alt for lite kunnskaper, og synes det kan være vanskelig å få oversikt over alle muligheter.
Tenkte det her kunne være på sin plass med en liten oppsumering av min dykking, og bruket jeg ønsker:
Jeg er på alle måter helt ny innen dykkingens verden. Har tatt padi open water kurs for en tid tilbake, og etter det kun hatt noen "feriedykk" i langt sydligere strøk. Så utenom kurset har jeg ikke hatt noen dykk i Norge. Familien har ganske nylig gått til annsaffesle av et sommersted på sørlandet. Det er dette som har gjort at lysten for litt mer selvstendig dykking har meldt seg. Dette sommerstedet ligger helt nede ved vannet, med egen brygge og båt, noe som virker som et bra utgangspunkt. Jeg føler meg fortsatt ganske usikker på dykking, og mange synes kanskje det er for tidlig å gå til annskaffelse av eget utstyr. Det jeg ønsker å kunne gjøre er å bruke mye mer tid på de ulike momentene som ble gått gjennom på dykkerkurset. Jeg tror da det vil være en fordel med eget utsyr, så jeg vet akkurat hvordan det virker på alle måter, og ikke må bruke tid og krefter på å sette meg inn i noe litt annerledes vær gang.
Er det å gå til annskaffelse av eget utstyr for å kunne prøve seg fram på egenhånd når man er så lite erfaren som meg noen gjennomførbar ide? Må også spesifisere at med "på egen hånd" så mener jeg ikke helt alene, men sammen med en annen som har omtrent like lite erfaring som det jeg har.
Isåfall, hva slags type utsyr burde jeg se på for sommerdykking på sørlandet?
Dette innlegget gikk en del utenfor kun utstyr, men håper på å kunne få noen gode svar og dialog på både det konkrete rundt utstyr, men også min "dykker plan"
|
|
|
|
|
|
| |
    |
 |
ErikB
Administrator

Ble Medlem: 16 Jan 2004

|
|
Generelt så er det lurt å kjøpe seg utstyr hvis du vil begynne å dykke. Tror de fleste erfarer at det ikke blir noe skikk på å leie utstyr fra gang til gang. Koster jo noe å kjøpe fullt utstyr, men ikke mer enn en ivrig fotballsuporter bruker på bortekamper på en sesong...
Ett annet generelt råd er å finne et dykkemiljø - skole, butikk eller klubb - å henge med i "oppkjøringsfasen". Klubben her på Hamar er jo f.eks. et godt alternativ, hvis du kunne tenke deg å prøve noen dykk også i ferskvann.
Mange "buddypar" opplever at de sliter når de legger i veg på egenhånd og i tillegg så er det gjerne ei sosial ramme også.
Vær nøye med at utstyret er i orden hvis du kjøper brukt, få gjerne en med litt erfaring til å kikke på det for deg før du handler.
Hva slags utstyr? Tja.... Det meste av det som selges i norske dykkesjapper er det mulig å dykke med, så det handler mye om smak og behag. Personlig vil jeg gjerne ha robust utstyr uten så mye plastspenner og jallemikk. Hvis du stikker innom Reidar på vår lokale dykkesjappe Turut rett over Stangebrua og putter på'n en femmer så får du utstyrsveiledning i bøtter og spann.
|
|
|
|
|
|
|
      |
 |
|
|
|
Vis Neste Tema
Vis Forrige Tema
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet Du kan ikke legge ved filer i dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|
Alle klokkeslett er CET (Europa)
14337 Attacks blocked
|
|